E-faktura blir obligatorisk till offentlig sektor

Av: |Publicerat: 2019-03-21|

E-faktura blir obligatorisk till offentlig sektor i Sverige fr.o.m. april 2019. Det på grund av en ny europeisk standard som nu implementeras.

Vad är en e-faktura?

E-faktura står för Elektronisk faktura och betyder att ditt ekonomiprogram skickar fakturan i kod till mottagarens ekonomiprogram. Till hjälp att hitta vilka som kan ta emot e-fakturor finns olika företag som har register på detta och som länkar samman båda parter.

Vanligaste missförståndet

Att skicka fakturor via e-post i pdf-format är inte att likställa med e-fakturor.

Oj, jag har ju redan skickat pappersfakturor – vad gör jag?

Har du skickar du en pappersfaktura så kan en offentlig organisation inte låta bli att betala den, de kan inte heller skicka tillbaka fakturan. Men du kommer att få en uppmaning att skicka e-fakturor framöver, följer du inte uppmaningen och fortsätter att skicka pappersfakturor kan ett vite utfärdas.

Italien ett steg före

I Italien så implementerades e-fakturor till den offentliga sektorn redan 2015 och från och med 1 januari 2019 så har det utvidgats till alla företag som fakturerar varandra. Det innebär att alla leverantörer och tjänsteleverantörer registrerade i Italien som skickar fakturor till Italienska kunder redan omfattas av liknande regler.

Vill du veta mer?

Du kan läsa mer hos myndigheten för digital förvaltning. De har en bra sektion med frågor och svar som bland annat hanterar hur påminnelser, inkassokrav och räntefakturor ska hanteras och om det finns undantag då lagen inte ska tillämpas.

Så hjälper Revideco dig!

När det nu blir obligatoriskt att skicka e-fakturor till myndigheter och kommuner så kan vi naturligtvis hjälpa till med detta för ditt företag. Om du önskar komma igång med att ta emot och skicka e-fakturor, kontakta oss på Revideco. Här kan du också läsa mer om våra löne, redovisnings, revisions och rådgivningstjänster i Skellefteå, Göteborg & Stockholm.

Dela den här artikeln!