Skatteverket har kommit ut med en tolkning av reglerna kring inventarier när man har kontor hemma. I korthet innebär det att man i ett företag där man har kontor hemma hos företagsledaren i de flesta fall inte får avdrag för momsen på kontors- inventarier. Man ska notera att det här är Skatteverkets egen, ensidiga tolkning. Det är alltså ett ställnings- tagande, inte ett rättsfall, så hur det tolkas av en domstol vet ingen något om idag.

Noterbart är också att momslyfts- förbudet inte gäller om man har en avskild och för ändamålet anpassad lokal/kontor. Då får man lyfta all moms som ”hör till” den delen, även på inventarier där.

Moms ska inte kunna lyftas för inventarier som vanligen förekommer i ett privat hem. Enligt dem så skulle därför ett vanligt kontorsskrivbord, en vanlig kontorsstol, en bokhylla som kan användas både för privata pärmar och företagspärmar, inte gå att lyfta momsen på. Medan dator, skrivare och liknande saker, som inte kan anses vara lika nära ”privat inredning” torde accepteras.

Läs mer om detta på Skatteverkets hemsida och ring oss om du är osäker på hur det ska tolkas.