
Så undviker du de vanligaste felen i din årsredovisning
Checklista för årsredovisning enligt K2
Att upprätta en årsredovisning för ett aktiebolag enligt K2 kan vara en utmaning, även om K2 är ett förenklat regelverk för mindre företag. För att kontrollera att alla nödvändiga delar är inkluderade och korrekt ifyllda, kan det därför vara till stor hjälp att använda sig av en checklista.
Här ger vi en översiktlig genomgång av vad som bör ingå i en årsredovisning enligt K2 och hur man undviker vanliga fel.
Grundläggande information i en årsredovisning
Först och främst är det viktigt att inkludera grundläggande information om företaget. Detta innebär att ange korrekt företagsnamn, organisationsnummer och säte. Ett vanligt fel är att uppgifterna är felaktiga eller ofullständiga. Se därför till att dubbelkolla alla uppgifter för att undvika detta.

Förvaltningsberättelse
Efter framsida och innehållsförteckningen kommer förvaltningsberättelsen. Den ska innehålla en mängd uppgifter, men är i många fall ganska koncis i ett mindre företag.
Förvaltningsberättelsen ska ge en rättvisande översikt över företagets utveckling vad gäller verksamhet, ekonomiska ställning och resultat. Detta innebär att det i en förvaltningsberättelse enligt K2 ska ingå:
- En verksamhetsbeskrivning, d.v.s. faktiskt bedriven verksamhet.
- En beskrivning av eventuella väsentliga händelser, exempelvis om företaget har upprättat en kontrollbalansräkning eller är skyldig att göra det.
- Om företaget har förvärvat, innehavt eller överlåtit egna aktier ska uppgifter lämnas om detta.
- En flerårsöversikt som omfattar minst 4 år bakåt och anger siffror för nettoomsättning, resultat efter finansiella poster och soliditeten (om nettoomsättningen har minskat med mer än 30 procent ska detta kommenteras här).
- Beskrivning av förändring i eget kapital, som oftast ges i tabellform.
- En resultatdisposition, med eventuellt förslag till vinstutdelning.

Hållbarhetsupplysningar
Om företaget vill redovisa hållbarhetsupplysningar kan detta göras i förvaltningsberättelsen. Men mindre företag har ingen skyldighet att lämna upplysningar om hållbarhet. Även om hållbarhetsrapportering är frivillig, är det rekommenderat att inkludera information om företagets miljöpåverkan och sociala ansvar. Uteslutning av dessa aspekter kan ses som en brist. Ge därför gärna specifika exempel på hållbarhetsarbete om detta är aktuellt för företaget.
Resultaträkning
Efter förvaltningsberättelsen kommer resultaträkningen. När det gäller resultaträkningen är det väsentligt att jobba med periodiseringen av företagets intäkter och kostnader så att resultatet ger en rättvisande bild av hur verksamheten har gått under räkenskapsåret. En resultaträkning enligt K2 har en specifik uppställningsform som inte ger utrymme för mycket förändring, men som beror på de specifika intäkter och kostnader för det aktuella företaget.
Se därför till att hålla ordning på periodiseringen och att det finns underlag som tillexempel kundfakturor och leverantörsfakturor.

Årets resultat efter skatt ska också beräknas noggrant och en skatteberäkning skall upprättas för att exempelvis undvika felaktiga beräkningar av årets resultat.
Balansräkning
Balansräkningen ska lista alla tillgångar, inklusive anläggningstillgångar och omsättningstillgångar, samt redovisa företagets skulder och eget kapital. En balansräkning är en ögonblicksbild av relationen tillgångar och skulder vid balansdagen.
Felaktig värdering av tillgångar och felaktig klassificering av skulder och eget kapital är vanliga fel som kan undvikas genom att kontrollera marknadsvärdet jämfört med det bokförda värdet och att samtliga anläggningstillgångar skrivs av med korrekta belopp.
Noter
Noterna i årsredovisningen ska innehålla en beskrivning av de redovisningsprinciper som tillämpats och detaljerade upplysningar om poster i resultat- och balansräkningen. Bristande eller otydliga redovisningsprinciper och ofullständiga upplysningar är vanliga fel som kan undvikas genom att vara så detaljerad och tydlig som möjligt.

Vanliga noter som missas är medelantalet anställda samt vilken redovisningsprincip som har tillämpats. Det finns dock inget som hindrar att ett företag väljer att lämna fler upplysningar än de som krävs enligt BFN.
Underskrifter
Slutligen ska årsredovisningen undertecknas av styrelseledamöter och VD. Om företaget har en revisor, ska även revisorns underskrift inkluderas.
Saknade underskrifter är ett vanligt fel som kan undvikas genom att säkerställa att alla nödvändiga underskrifter är på plats.
Sammanfattningsvis
Genom att följa denna guide kan du undvika de vanligaste felen som görs. Detta bidrar till ökad transparens och förtroende hos intressenter vilket gynnar dig som företagare. Samtidigt kommer eventuell revision gå snabbare om det finns färre fel i årsredovisningen.
Om du har några frågor om hur du upprättar en årsredovisning enligt K2 eller för all del K3, kontakta gärna oss här!

