Vi ska göra vår plikt – webbinar om konsekvenser i revisions- och rådgivningsbranschen

Av: |Publicerat: 2020-05-15|

Vad det blir för konsekvenser i revisions- och rådgivningsbranschen till följd av coronakrisen är det alldeles för tidigt att sia säkert om. Men det finns tydliga tendenser. Och det är att entreprenörernas efterfrågan på erfarenhetsbaserad rådgivning har stegrat markant.

I rådande läge är kunderna ännu mer ointresserade av revision och redovisning.

Jan Söderqvist branschspecialist från Visma och Panalitix medverkar tillsammans med Erik Emilsson, VD Revideco, på FAR:s webbinarium ”Från normaltillstånd till kris”, för att prata om hur revisions- och rådgivningsbranschen påverkas av coronaepidemin. Länk till inspelningen ”Från normaltillstånd till kris”.

Här har vi en del av Revidecos kontor i Göteborg samlat för att följa webbinariet.  Fr v Pär Wessel, Jens Malm och Caisa Westin.

I rådande läge är kunderna ännu mer ointresserade av revision och redovisning säger Erik Emilsson. Däremot behöver entreprenörerna någon som känner deras verksamhet, som uppmuntrar dem och som vågar säga ifrån när det går fel, säger han.

Revideco-VD:n är själv auktoriserad revisor och har jobbat i branschen i 30 år. Förra året fick byrån FAR:s pris Årets framtidsbyrå. Han anser att branschen generellt lider av självförtroendebrist när det gäller att ge kunderna kvalificerade råd.

Vi ska göra vår plikt, ta vårt samhälleliga ansvar

− Om du ska ge vettiga råd till en företagare och entreprenör, så måste du veta vad de har för miljö och vad de håller på med. Den tekniska rådgivningen är inte intressant, du måste inte veta alla momsregler. Men du måste kunna ta breda frågor och veta vad du ska göra av dem. Och yngre som kommer in i branschen behöver vara med på möten och lära sig vad det innebär att driva företag, säger Erik Emilsson och avslutar:

− Jag skulle vilja säga till branschen: Våga stå upp för er själva! Ni är de bästa rådgivarna till entreprenörerna och de mindre företagarna. Det är alla vi som är bäst lämpade att göra det här. Vi ska göra vår plikt, ta vårt samhälleliga ansvar och ge kunderna erfarenhetsbaserade råd.

Ovan text är saxad från den här artikeln i Tidningen Balans.

Dela den här artikeln!