Framtidens redovisningskonsult är en problemlösare

Av: |Publicerat: 2020-01-10|

”Framtidens redovisningskonsult och revisor är en problemlösare” säger Erik Emilsson VD på Revideco – Årets Framtidsbyrå.

Avspark 2020

Den 9:e januari höll Revisionsvärlden ett branschseminarium i Stockholm – Avspark 2020. På plats fanns Revisionsvärldens chefredaktör Martin Hammarström och ordförande Dan Brännström. Talare var Erik Emilsson från Revideco, Nina Brede  från Bolagsverket, Helene Agélii från NRF och Hanna Montya från Keeper.

Framtidens redovisningskonsult och revisor är en problemlösare

Få kunder är intresserade av redovisning och revision – man vill ha snabb och bra hjälp när behovet uppkommer. Vi som bransch måste förstå att det är problemlösningen som är kundnyttan framför de tjänster tjänster branschen säljer idag. Vi på Revideco har ställt om våra erbjudanden och paketerat lösningar på de vanligaste problemen våra drömkunder har. Nu strömmar dessa in till oss säger Erik Emilsson.

Erik fortsätter: Framtidens redovisningskonsult och revisor är en problemlösare. Vår nisch är att vara våra kunders ”first point  of contact” en person som saknas i dagens digitala och allt med automatiserade verklighet.

Rollen som redovisningskonsult och revisor och förändras

Under dagen diskuterades utvecklingen av digitaliseringen i branschen, hur rollen som revisor förändras, nationellt som internationellt och hur vi revisorer och redovisningskonsulter kan bli mer proaktiva i våra kundrelationer genom god kännedom om kundens verksamhet.

Proaktivt arbete leder till innovation

Slutligen var det en paneldiskussion om rådgivning med FAR:s Karin Apelman, Mikael Carlson från SRF samt Ola Gunnarson, VD på Aspia. Deltog gjorde även Erik Emilsson och Hanna Montoya som expertkommentatorer.

Diskussionerna handlade bla om: för att öka kundnyttan behöver redovisningskonsulter och revisorer bli mer proaktiva och innovativa i sitt kundarbete. Det förutsätter i sin tur god kännedom om kundens verksamhet och en palett av paketerade rådgivningstjänster. Automatiseringen av branschens traditionella tjänster triggar satsningar på rådgivning.

Av Cigdem Özdemirok

Dela den här artikeln!