Det finns så mycket kul att göra…

Jag tycker nästan allt som jag gör i mitt jobb är kul! Inte så konstigt kanske, med fantastiska medarbetare, visionära kunder, och en bransch i förändring. ”Kul” är en fantastisk drivkraft, positiv, framåtsträvande och energirik.

Men när kul vänds till stress

Men just när jag skriver dessa rader är jag trött. Och då vänds kul till stress. Stress som gör att jag blir mindre positiv och tappar energi. Plötsligt hopar sig allt kul som man tagit på sig till ett
oöverstigligt berg, och energin minskar ännu mer när man betraktar berget. Och detta förhållande har jag också sett hos duktiga medarbetare och drivna kunder.

Att hitta tillbaka till ”kul”

Jag har funderat en del på detta. Både själv, läst forskningslitteratur och pratat med goda vänner. För min egen del har jag bland annat kommit fram till att jag på kort sikt måste acceptera att jag
är trött, acceptera att jag behöver vila och återhämtning, och acceptera att det innebär att jag inte kan kräva samma effektivitet och arbetsmängd av mig själv. Det är jobbigt, men snabbaste
sättet att hitta tillbaka till ”kul”.

På längre sikt

På lite längre sikt försöker jag att lära mig att varje ny, kul uppgift som jag vill kasta mig över innebär att jag behöver släppa något annat först. Rent logiskt är det här självklart, dygnets timmar är begränsade, men jag tycker att det är riktigt svårt. Kanske beror det på att nya, spännande uppgifter innebär en viss risktagning, och att jag då har ett behov att samtidigt ha kvar tryggheten i de uppgifter jag redan behärskar?

Inte resurser utan medmänniskor

Vi är inte det största, det lönsammaste, det coolaste eller det mest tekniskt innovativa företaget i vår bransch. Ändå vann vi i september i år den svenska revisions- och redovisningsbranschens
egen Oscar – priset som Årets Framtidsbyrå! Läs gärna motiveringen här. Min tolkning är att vi vann för att vi försöker fokusera på det mänskliga – medarbetare, kunder, samarbetspartners, leverantörer är inte resurser, de är medmänniskor!

Hållbart företagande måste vara mänskligt

Att genom kreativa diskussioner hjälpa en entusiastisk entreprenör att driva sitt företag på ett bättre sätt eller att motivera sig själv och medarbetarna till nya stordåd går inte att digitalisera eller automatisera. Hållbart företagande måste vara mänskligt. Att bygga företag på att utnyttja människor, som lättlurade kunder eller utslitna anställda, är inte beundransvärt. Och i år så har vi gjort vårt bästa för att driva ett hållbart företag i hela 25 år! Även det är vi mycket stolta över!

Ett personligt tips

Så till sist ett litet personligt tips för vila och återhämtning, så här i juletid. Första advent så smet min fru och jag spontant iväg till den fullsatta Allhelgonakyrkan på Söder i Stockholm på adventsgudstjänst. Det var hennes idé, och först tänkte jag ”inte en sak till vi måste göra”, men jag var klok nog att lyssna på henne (även denna gång…). Och detta, att sätta sig ned i en stor gemenskap utan krav, blev en andlig och själslig vila som gav kraft. Om just en kyrka inte passar dig, så tror jag att exempelvis en konsert, en konstutställning eller en naturupplevelse skulle kunna ge en liknande vila. Det viktigaste är att det blir mer ”vara” än ”göra”.

Jag vill fortsätta ha kul med medarbetare, kunder och kollegor, och därför ska jag verkligen försöka att vila och återhämta mig i jul. Hoppas att du också har möjlighet till det!

Varma julhälsningar!

// Erik