Bra räckvidd, många visningar och förvånande fakta. Det är resultatet av den första fasen i Revidecos satsning på ökad synlighet i skellefteområdet.

– Med synlighet kommer nyfikenheten, och jag är extra glad att företagarna i bygden får se både vår spets och vår bredd, berättar Britt-Inger Andersson, kontorschef i Skellefteå.

De första fyra veckorna har omfattat annonsering på Facebook, Instagram, LinkedIn och i den lokala tidningen Megafonen. Dessutom har budskapen setts såväl utomhus som inne på skelleftekontoret. Eftersom sociala media erbjuder en gedigen statistik får vi här svart på vitt hur kampanjen faktiskt fungerat. 27 271 visningar och en total unik räckvidd på 3352 personer för Facebook och Instagram medan motsvarande siffror för LinkedIn är 16319 visningar respektive 2601 unika personer. Åldersgruppen 25-34 bland män och 45-54 bland kvinnor är de som klickat och nåtts mest av kampanjen.

Pricksäker kampanj

– Lite förvånande är att Facebook faktiskt både stått för störst räckvidd och flest klick, eftersom riksgenomsnittet för den målgrupp vi riktar oss till normalt är mer aktiv på Instagram. Två av förklaringarna är en mycket hög konkurrens om målgruppen på Instagram under perioden samt att vi genom Facebook har möjlighet att selektera på intressen vilket gör att vi kan vara ännu pricksäkrare, berättar Carin Elvhammar, digital strateg på TR reklambyrå som hjälpt till med kampanjen.

Och detta är bara början:

Spännande fortsättning

– Direkt efter semestern kommer fas två, där vi kompletterar sociala media med lokalpress på ett för vår bransch ovanligt sätt. Men vi kommer att synas ordentligt, påpekar skelleftekontorets Andreas Boman lite hemlighetsfullt.

Är du nyfiken på hela kampanjen kan du se en sammanställning här!