Så stärker du ditt företags likviditet – 10 tips

Erik Emilsson/2017-10-6/Ekonomiansvarig, Nyföretagare/

Likviditet betyder betalningsförmåga. Det handlar inte bara om vad som finns på bankkontot just nu, utan också om hur mycket pengar som kommer att strömma ut och in i företaget framöver – och vad som därefter finns kvar på kontot.

Många nystartade företag kan ha problem med likviditeten när det är många utgifter som inte motsvaras av inkomster på kort sikt. Detta ger en svacka i likviditeten. Det upplever de flesta företag någon gång – ibland också säsongsvis – och det viktiga är att veta hur man gör för att snabbt reparera bolagets ”hälsostatus”.

Här kommer några tips:

1. Gör en likviditetsplan
Kallas också för likviditetsbudget och den ger dig en plan för hur pengarna ska räcka till. Oftast enklast att utgå från en resultatbudget, och ”transponera” den till en likviditetsplanering. Kan göras på kort eller lång sikt, beroende på hur akut läget är.

2. Fakturera snabbt!
Fakturera direkt när jobbet är klart. Om det är större jobb – kom överens med kunden om att del- eller förskottsfakturera.

3. Se till att kunderna betalar
Bevaka alltid dina fakturor och se till att de betalas i tid. Skicka påminnelser – eller ring gärna, kanske behöver kunden något mer?

4. Kort kredit
Försök komma överens om lämpliga betalningsvillkor med dina kunder. Ju längre de kan vänta med att betala desto större blir risken. Var särskilt noggrann om det är kunder som har osäker betalningsförmåga. Ta alltid kreditupplysning på nya kunder som du inte vet vad de har för betalningsförmåga.

5. Höj priset
Går det att höja priset på din vara eller tjänst? Förvånansvärt många entreprenörer är för billiga, enligt vår uppfattning.

6. Minska kostnaderna
Var sparsam med de egna utgifterna och förhandla med dina leverantörer om bättre marginaler.

7. Leverantörskrediter
Förhandla med dina leverantörer om längre krediter – de är vanligtvis måna om att behålla dig som betalande kund och kan kanske hjälpa till.

8. Köpa eller leasa?
Särskilt när det gäller dyrare maskiner kan det vara smart att leasa sådana när företaget är nystartat. Det kostar lite mer, men förbättrar likviditeten.

9. Kolla checkkrediten
Kom överens med banken om att ha en lämpligt stor checkkredit som du kan använda när det sinar i kassan tillfälligtvis. Men ta inte för hög kreditgräns – det kostar att ha även en outnyttjad kredit. För att banken ska bevilja en sådan kredit krävs nästan alltid att man har gjort en likviditetsplan (se ovan), och att man har viss framförhållning.

10. Bevaka preliminärskatten
Preliminärskatten är precis det – preliminär. Om du betalar för mycket påverkas likviditeten negativt. Du kan skicka en preliminär självdeklaration och få inbetalningarna reducerade.

Det är ganska vanligt att företag vänder sig till oss när det blir problem med likviditeten och vi hjälper förstås gärna till! Det är alltid skönt att ha någon att diskutera med och vi har förstås mött väldigt många i den här situationen. Vi hjälper dig – kanske med någon av de åtgärder vi har nämnt här?

Texten är skriven av Revidecos vd Erik Emilsson.

Hitta fler artiklar i denna kategorin  >

Följ oss på:

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin
 

Kontakt

Stockholm

Drottningholmsvägen 22, 2 tr
SE-112 42 Stockholm
Telefon: +46 8 54 54 25 00
Fax: +46 8 650 85 17

MER OM REDOVISNING OCH REVISION I Stockholm

Skellefteå

Nygatan 67
SE-931 30 Skellefteå
Telefon: + 46 910 105 80
Fax: +46 8 650 85 17

MER OM REDOVISNING OCH REVISION I Skellefteå

Göteborg

Gårdavägen 1
SE-412 50 Göteborg
Telefon: +46 31 530 190

MER OM REDOVISNING OCH REVISION I Göteborg