Kanske främst att inte ta något för givet? Hälsan, rörelsefriheten, kramarna, resorna – ja, till och med livet! Allt har ställts på ända detta år. Och vilken tung höst det varit – först vissa öppningar och lättnad, sen sakta åter smittspridning och restriktioner. Personligen tyckte jag att det blev jobbigt när allt började peka åt fel håll samtidigt som novembermörkret kom, jag gillar ju att träffa människor, att kramas och att slippa fundera exakt hur långt jag står från någon jag träffar.

Vad kommer vi lära oss?

Som obotlig optimist vågar jag mig ändå på att fundera vad mer vi kanske kommer att lära oss av detta år. Kanske hur värdefullt det faktiskt är att få träffas fysiskt, istället för på sociala medier, video eller telefon? Att vi inte måste resa riktigt så mycket som vi gjort hittills – bra för klimatet? Eller att vi kanske inte behöver boka in så mycket saker hela tiden, så att våra liv rent generellt blir lite lugnare?

K0ntor nr 4

Vad har hänt hos oss på Revideco då, förutom att vi blivit fler, följt med Fredrik till Sundsvall, vilket kommer att leda till vårt fjärde kontor, och hjälpt fler entreprenörer än någonsin att driva sina företag i den riktning de önskar? Jo, vi har följt upp förra årets utmärkelse ”Årets framtidsbyrå” med att fortsätta fundera på hur vi ska utvecklas, inspireras och inspirera. Några tankar som jag personligen fastnat för vill jag dela här.

Bättre på att förstå och hjälpa

En stor majoritet av våra kunder är ägarledda bolag, precis som vi. Ägarledda bolag kännetecknas av att de ägs, leds och drivs av människor, som ofta lägger en stor del av sin själ i sitt entreprenörskap. Dessa människor är till sin natur väldigt olika, att säga att till exempel vinstmaximering är allas mål vore att förenkla något alldeles oerhört. Istället speglar entreprenörernas företag entreprenörens egna drivkrafter – att förändra världen, att ha ett levebröd, att skapa något, att göra det de älskar, att stå upp för det de tror på, för att bara nämna några exempel! För att bli dessa entreprenörers ”first point of contact”, den de helst vänder sig till för att bättre nå sina mål, så måste vi hela tiden bli bättre på att förstå och hjälpa människor. Min starka känsla är att vi kommer att fokusera mycket på det här under 2021, och det ska bli riktigt spännande att se hur vi utvecklar detta vidare!

Bra saker tar tid

Vi håller också på att planera vår egen hållbarhetsredovisning, trots att det ännu inte är något krav för företag i vår storlek. Inte för att kunna slå oss för bröstet, eller skapa en massa formella dokument som inte betyder nåt, utan för att vi som entreprenörer vill dra vårt lilla strå till stacken för en bättre värld. I det arbetet har jag kommit att tänka på hur ofta företag, speciellt stora själlösa företag, använder sig av vackra policys och formella program i sådana här sammanhang. Det vi vill göra är istället att fokusera på det vi verkligen tror gör skillnad – långsamt men uthålligt förändringsarbete, som bygger på en ständig dialog inåt och utåt. Och som dessutom skapar en stark företagskultur. Det är min övertygelse att ett hållbart och mänskligt företag är ett som förändras, men inte så snabbt att det förlorar sin själ. Bra saker tar tid, helt enkelt!

En fridfull, lärorik och kärleksfull jul tillönskas Er alla!

// Erik