Att bestrida bluffakturor – steg för steg

Varje år betalar svenska företag bluffakturor för miljonbelopp, tusentals företag betalar innan de uppfattat att de har blivit utsatta för en bluff och inte får tillbaka sina pengar. Så hur ska man gå tillväga när man identifierat att man har fått en bluffaktura? Här är en kort guide till hur du bestrider din bluffaktura, info från polisen.se:

Att bestrida en faktura

Bluffakturor ska bestridas. Det innebär att motparten får veta att du motsätter dig betalningen och varför. Du bör bestrida den felaktiga fakturan snarast möjligt, eftersom det ökar dina möjligheter att få rätt mot företaget.

Vissa oönskade fakturor har en finstilt text som talar om att det är ett erbjudande du har fått. Det är inte nödvändigt att bestrida en sådan faktura, men det är att rekommendera. Däremot är det nödvändigt att bestrida en faktura som inte är utformat till ett erbjudande.

Så här bestrider du en felaktig faktura

Bestrid per brev (rekommenderat), e-post eller fax. Använder du e-post ska du ange fakturanumret, det är även bra att skanna fakturan och bifoga till meddelandet.

Ditt brev ska innehålla

  • uppgift om vilken faktura det gäller
  • kortfattat att du bestrider fakturan och varför. Exempel: ”Bestrider betalningsansvar- ej beställt” eller ”Bestrider betalningsansvar, har inte ingått avtal”.

Det är mycket viktigt att din invändning speglar omständigheterna i ditt ärende, använder du standardformuleringar måste de vara relevanta för ditt fall.

Skicka bestridandet

Brevet och en kopia på bluffakturan skickar du till den adress som företaget angivit på fakturan.

Spara kopior på alla dina brev, meddelande och eventuell annan konversation med motparten. I ett senare skede kan det vara viktigt att kunna styrka datum och innehåll i bestridandet – för därför gärna dagbok över händelseförloppet.

Polisanmälan

Polisen rekommenderar också att du ska anmäla bluffakturan då det är ett bedrägeribrott. Läs mer om det här.

Svensk Handels varningslista

Svensk Handel sammanställer en varningslista över oseriösa företag. De rekommenderar att du mailar din bestridan och CC:ar dem på varningslistan@svenskhandel.se, så uppdateras listan och fler varnas för oseriösa företag. Du kan också lämna in polisanmälan via dem. Länk till varningslistan hittar du här.