Du blir vad du mäter – podd om hur du skapar ett hållbart arbetsliv

Av: |Publicerat: 2024-01-16|

Revidecos VD Antti J. Niemi intervjuats i Move-On Podden som drivs av Wolters Kluwer. Idha Muregård Tell och André Bodin ställer frågor om vad en långsiktig och hållbar KPI är, vem som är ansvarig för arbetsmiljön och andra frågor relaterade till ett hållbart företagande i den här podden som heter ”Du blir vad du mäter”.

Antti svarar och ger tips till andra i redovisnings och revisionsbranschen om hur man kan gå tillväga för att driva ett hållbart företag. För utmaningarna de är många. Nedan hittar du ett axplock av de tips som Antti delar med sig i podden:

1. Vi tar fram riktigt bra månadsbokslut till våra kunder så att det blir mindre jobb i högsäsong. Då vet företagaren hur företaget går varje månad, vi kan lösa eventuella frågor under året och det ger  sammantaget en lägre stressnivå för oss i högsäsong. Väldigt många bolag har bristande månadsuppföljning, det skapar stress för alla involverade.
2. Vi öppnar upp revisioner mer än en gång om året för att minska jobb i högsäsong. En tryggare vardag för våra entreprenörer leder då också till lägre stress för oss.
3. Vi planerar vår arbetsbelastning både på kort och lång sikt. Vi och våra medarbetare får då rätt utmaningar samtidigt som stressen minskar.
4. Vi mäter upplevd stress. Och vi agerar på upplevd negativ stress. Kanske den punkt vi får flest frågor om.
5. Vi har bytt försäkringsbolag så att vår sjukvårdsförsäkring också omfattar sjukskrivning på grund av psykisk ohälsa.
6. Vi kopplar inte kortsiktiga KPIer som exempelvis debiteringsgrad till löneökning, bonus eller befordran. Det då det skapar en intern tävlingsanda som kan vara negativ.

Revideco har vi en låg personalomsättning, våra medarbetare trivs och vi har ett rekordstort antal återvändare till vårt företag. Vi driver det företag som vi själva vill jobba på resten av våra liv, det betyder att frågan om att vi ska må bra är viktigare än pengar. För medarbetare som upplever mindre stress gör färre fel. Färre fel innebär hög kvalité. Hög kvalité betyder nöjda kunder. Vi vill alla jobba med nöjda kunder, men resan dit börjar med att både vi och våra medarbetare ska må bra.

Här hittar du alla Move-On Poddar

Här kommer du direkt till avsnitt #4 med Antti J. Niemi 

Här hittar mer info om att jobba på Revideco

Dela den här artikeln!