Har du upptäckt att du fyllt i fel siffror och behöver rätta en inkomstdeklaration för ditt aktiebolag? Då kan du göra en självrättelse och skicka in de riktiga uppgifter till Skatteverket, vi kommer nedan att beskriva hur du går tillväga.

Hur gör man en självrättelse?

Om Skatteverket inte har beslutat om den slutliga skatten kan du skicka in en komplettering på dina ändringar. Om deklarationen istället redan är fastställd behöver du begära omprövning. För att begära omprövning fyller du i blanketten ”Begäran om omprövning (SKV 6891)” alternativet skriver ett brev som ska innehålla namn, organisationsnummer, att du rättar ett tidigare fel, vilket inkomstår som skall rättas samt underlag till rättelsen. Ofta önskar skatteverket också att du bifogar sidan S samt förstasidan av den rättade inkomstdeklarationen. Blanketten eller brevet med underlag skickas sedan till ditt skattekontor.

Hur lång tid tillbaka kan man göra en självrättelse?

I normala fall kan du utföra en självrättelse av din inkomstdeklaration sex år tillbaka. Detta innebär att nu under 2019 kan du rätta uppgifter från inkomstår 2013 och framåt.

När kan man inte göra en självrättelse?

Som nämnt ovan kan du inte rätta en inkomstdeklaration som är äldre än 6 år. Du kan inte heller lämna in självrättelse om Skatteverket upptäcker att du lämnat in felaktiga eller ofullständiga uppgifter. Detta gäller även om du till exempel tror att Skatteverket kommer att upptäcka de oriktiga uppgifterna eller om Skatteverket offentliggjort en generell kontroll eller ställt en fråga till dig som har ett samband med de oriktiga uppgifterna.

Konsekvenserna av att lämna oriktiga uppgifter till Skatteverket kan var skattetillägg samt i allvarliga fall anmälan för skattebrott. Fem år tillbaka i tiden kan Skatteverket gå tillbaka och upptaxera bolaget och vid grovt skattebrott är preskriptionstiden tio år.

Det är därför viktigt att ha koll på skattereglerna och göra en självrättelse vid behov.