Antti J. Niemi auktoriserad revisor här hos oss på Revideco har skrivit en krönika i branschtidskriften RevisionsVärlden. Den handlar om den framtidstro, jävlaranama, lika-bra-att-göra-det-nu & den nu-kör-vi-så-att-det-ryker mentalitet som blommar upp i Entreprenörssverige.

Jag har under den här krisen pratat med i princip alla mina revisions- och rådgivningskunder. Det är närmare hundratalet bolag. Och jag upplever att det finns en viss, ska vi kalla det dissonans mellan den bild som kablas ut i media och den bild jag får när jag pratar med mina kunder. Det handlar om den nattsvarta bilden mot den framtidstro som nu börjar blomma upp i Entreprenörssverige.

Det här är entreprenörer där många är vana vid att alltid springa i uppförsbacke…

Mina kunder kan enkelt sammanfattas som entreprenörer, entreprenörer som i mångt och mycket driver växande verksamheter. Det här är entreprenörer där många är vana vid att alltid springa i uppförsbacke och om uppförsbacken är brantare en period så slutar de inte springa, de tar sats och tar i mer.

Det jag upplever just nu att många entreprenörer har tagit rejäl sats och det i form av omställningar av affärsmodeller, nya sätt att ta betalt, anpassning till digitala köpmönster, erbjuda hemleveranser mm m.m. Många hittar nu nya sätt att nå sina målgrupper medan andra har hittat helt nya målgrupper. Och bilden de målar upp är långt från nattsvart, den är full av framtidstro, jävlaranama, lika-bra-att-göra-det-nu & nu-kör-vi-så-att-det-ryker mentalitet. Pretty långt från den bilden jag upplever att media framställer och som många av oss bär på.

Är det tomt i kassan så är det.

Vi ska inte förringa de som har det tufft, de har min djupaste sympati för många har det tufft på riktigt. Jag förstår de som behöver ha mer stöd, lån, respiter och förändrade lagar. Är det tomt i kassan så är det. Många av de entreprenörer som nu ställer om får också stöd och många klarar sig inte utan det. Men samtidigt finns det entreprenörer som inte alls upplever en nedgång, tvärt om. Deras affärsmodeller funkar bra även nu.

Dissonans, som sagt.

Det är fullt förståeligt att i den mediala kontexten får inte en positiv nyhet lika stort utrymme som de negativa. Men tråkigt att det inte kommer fram. Dissonans, som sagt.

… den morgon då rädslan börjar ge vika för framtidstro…

Jag vet inte om mina kunder är ett tvärsnitt av Sveriges entreprenörer, sannolikt är de inte det. Men om de skulle vara det så gryr det en ny morgon som inte riktigt märks av. En morgon som enkelt kan komma att översköljas av ett nytt dödstal, en ny restriktion eller någon ny kommentar från USA:s president – men det kan också vara den morgon då rädslan börjar ge vika för framtidstro och några fler solstrålar hittar fram till vårt medvetande.

Här hittar du en länk till krönikan.